Terapie

Pracovná terapia

Prehľad pracovnej terapie 

Pracovná terapia podporuje rehabilitáciu zdôrazňovaním aktivít každodenného života. Vyškolení terapeuti a terapeutickí asistenti používajú každodenné úlohy (povinnosti) ako terapeutické nástroje, posilňujúce schopnosti pacientov a pomáhajú im rozvíjať životne dôležité zručnosti. Pracovná terapia je nevyhnutná v liečebnom programe pre pacienta s mozgovou obrnou. Terapeuti z radov pracovníkov sú tu preto, aby zvýšili schopnosť dieťaťa vykonávať každodenné úlohy a ciele, ktoré nielen zvyšujú celkovú kvalitu života, ale aj zvyšujú šťastie jednotlivcov. Prostredníctvom rôznych aktivít a cvičení sa každý zameriava na vykonávanie funkčných úloh;  rehabilituje zranenia a posilňuje nezávislosť. Pracovná terapia pomáha pacientom s fyzickými a kognitívnymi poruchami, čo vedie k väčšej pohode a vyššej kvalite života. Pracovná terapia môže byť účinnou intervenciou pre pacientov s mozgovou obrnou. 

Výhody pracovnej terapie

Mozgová obrna predstavuje fyzické a kognitívne problémy, ktoré môžu zasahovať do schopnosti pacienta vykonávať každodenné činnosti. Pracovná terapia sa zameriava na tieto obmedzenia a umožňuje pacientom plne sa zúčastňovať na každodennom živote a dosahovať individuálne ciele.

Pomáha deťom všetkých vekových kategórií, trpiacimi detskou mozgovou obrnou. Terapia sa zaoberá motorickými problémami, ktoré sú spoločné pre poruchu, ale terapeuti sa tiež zaoberajú zmyslovými a kognitívnymi schopnosťami.

Keď je zhoršený kognitívny vývoj, pracovná terapia podporuje praktické plánovanie a pomáha pacientom s DMO sledovať denné postupy. Deti s motorickým poškodením profitujú z rôznych techník pracovnej terapie určených na zvýšenie funkcie a zmiernenie individuálnych obmedzení. Pracovná terapia sa tiež odporúča na zlepšenie zmyslového porozumenia dieťaťa, pomoc pacientom s mozgovou obrnou a interpretáciu senzorických vstupov.

Pracovná terapia podporuje zdravý vývoj a pomáha deťom s DMO v rôznych prostrediach. Pediatrická pracovná terapia od útleho veku prispieva k pozitívnej hre a vzdelávaniu, pomáha deťom angažovať sa v spoločnosti a zúčastňovať sa na škole. Ako súčasť komplexného liečebného plánu môže pracovná terapia pomôcť deťom s DMO:

– Vytvorte jednoduché kroky, ktoré sú ľahko nasledovateľné pre deti s DMO

– Udržujte zvládnuteľné denné postupy

– Zúčastňujte sa na voľnočasových aktivitách

– Pracujte a hrajte sa nezávisle

– Získajte sebavedomie

– Kompenzujte obmedzenia

– Rozvíjajte zručnosti na riešenie problémov

– Formujte pocit identity

– Naučte sa prispôsobiť osobným schopnostiam

– Vytváraním metód učenia sa dieťa môže naučiť dokončiť každodenné úlohy

– Voľne komunikujte s ostatnými

– Posilnite radosť, šťastie a nezávislosť

– Vytvárajte pocitu dôležitosti a potreby v spoločnosti


KEDY JE POTREBNÁ PRACOVNÁ TERAPIA?

Pracovná terapia sa odporúča pre deti s detskou mozgovou obrnou, keď deti potrebujú pomoc pri vykonávaní denných činností a úloh. Keďže každý prípad mozgovej obrny je jedinečný, zdravotnícki pracovníci vykonávajú sériu testov a hodnotení, ktoré sú uvedené nižšie: 

  • Testovanie motorických zručností – Testovanie, či je možné kontrolovať pohyby končatín, ako sú ruky, nohy a správna koordinácia celého tela.
  • Kognitívne funkcie – testovanie mozgových aktivít, ktoré obklopujú úvahy, pamäť, pozornosť, jazyk, dosahovanie informácií a mnoho ďalšieho.
  • Testovanie vývojových zručností – testovanie na určenie úrovne vývojových kognitívnych schopností detí s detskou mozgovou obrnou. 

 

    Proces pracovnej terapie

    Pracovná terapia je neoddeliteľnou súčasťou procesu liečby a zlepšovania všetkých funkcií, ktoré zvyšujú kvalitu života detí s detskou mozgovou obrnou. Terapeuti venujú veľkú pozornosť a začínajú sa zameriavať na oblasti príležitostí na zlepšenie životných príležitostí pre jednotlivcov s detskou mozgovou obrnou. Terapeuti venujú veľkú pozornosť nasledovným: 

     

        • Sluchové (Senzorické) – zapojenie sa do opakovaných cvičení, ktoré zlepšujú pocity, ako je dotyk a iné telesné pocity. 
        • Fyzické uvedomenie a mentálne uvedomenie
        • Správna reakcia na pohyb a dotyk
        • Optika (Visual) – práca na zlepšení techník, ako je naučiť sa čítať, písať, kresliť a používať jednoduché nástroje detstva.
        • Jasnosť 
        • Vnímanie hĺbky
        • Dimenzionálne vnímanie

    Environmentálne (Fyzické) – hry a techniky na zlepšenie fyzických funkcií na zlepšenie kvality života pre tých s mozgovou obrnou.

        • Vývojové zlepšenie
        • Rozsah pohybu 
        • flexibilita 
        • pružnosť 

    Sociálne (integrácia) – sociálne hry a techniky na zlepšenie integrácie so spoločnosťou, zlepšenie komunikačných zručností s ostatnými.

        • Integrácia s ostatnými
        • Sociálne zručnosti
        • Rozumové zručnosti 

    Nástroje pre pracovnú terapiu

     

    Rôzne nástroje a vybavenie pomáhajú terapeutom maximalizovať výhody pracovnej terapie. Nástroje zahŕňajú každodenné predmety, ako aj špecializované zdravotnícke pomôcky: 

        • Hry napomáhajúce kognitívnemu vývoju 
        • Hračky zlepšujúce funkciu motoriky
        • Šnúry a dlahy 
        • Adaptívne nástroje – ceruzky, nožnice atď. 
        • Objekty pre domácnosť 

     

    Rodičia a opatrovatelia 

    Diagnóza detskej mozgovej obrny môže byť náročná pre rodiny zodpovedné za starostlivosť a pohodlie dieťaťa s DMO. Rodičia, ktorí čelia požiadavkám DMO, hrajú dôležité úlohy pri tvorbe a implementácii plánov liečby. Jedným z cieľov terapie je zvýšenie nezávislosti a účasti dieťaťa na samoobsluhe s cieľom zmierniť tlak na opatrovateľov. Pracovná terapia uľahčuje opatrovateľovi stres a stimuluje pocit pohody v rodinách čeliacich detskej mozgovej obrne. Ako sa zlepšuje kvalita života dieťaťa, rodičia a opatrovatelia sa môžu stretnúť s podobným zlepšením. 

     

    Očakávania a výsledky v oblasti pracovnej terapie

    Pracovná terapia je mnohostranná, takže každý pacient podstúpi komplexné hodnotenie pred odporúčaním liečby. Aby boli splnené potreby každého pacienta, ergoterapeuti sledujú tieto tri stupne:

     

        1. Každý pacient dostane dôkladné vyhodnotenie, vrátane konzultácií s rodičmi a opatrovateľmi. Identifikovaním potrieb každého dieťaťa; terapeuti sú schopní viesť terapiu pre maximálny úžitok.
        2. Uskutočňuje sa individuálny terapeutický plán, ktorý sa snaží pomáhať pri každodenných činnostiach a pomáhať pacientom dosiahnuť osobné ciele.
        3. Výsledky sa hodnotia pomocou spätnej väzby na úpravu OT intervencie a posilňujú úspešnú liečbu.

    Pracovní terapeuti pracujú s rodičmi na identifikácii silných a obmedzujúcich stránok každého dieťaťa. Porucha je vysoko individualizovaná, takže liečebné plány sa značne líšia v závislosti od symptómov a závažnosti každého pacienta.

     

    Cieľom pracovnej terapie je zlepšiť:

        • zjednoduchšiť spôsob, akým jednotlivci dokončia úlohy a rutiny.
        • Pomáhať jednotlivcom učiť sa ako plniť povinnosti a úlohy.
        • Zlepšiť celkovú integráciu do spoločnosti vrátane školy, komunity a prirodzeného prostredia.

    Pracovné terapeutky sa tiež môžu zaoberať postojom a temperamentom, vrátane schopnosti dieťaťa prispôsobiť sa iným. Okrem stavu mysle a schopnosti dieťaťa k rozumu a stanoveniu cieľov hodnotia ergoterapeuti aj vonkajšie faktory ovplyvňujúce kvalitu života, ako napríklad:

    – Životné prostredie v škole a doma

    – Rodinné záležitosti – veľkosť, zloženie atď.

    – Kultúrne praktiky

    – Umiestnenie a sociálno-ekonomické podmienky

    Techniky pracovnej terapie na zlepšenie kvality života

    Cieľom pracovnej terapie je zlepšiť celkovú kvalitu života pacientov s DMO. Terapeuti sa snažia zlepšovať podmienky vo vašom dome, škole, práci a komunite. Niektoré významné zlepšenia pomáhajú udržiavať rutinu, ktorá môže byť veľmi ťažká pre jednotlivcov s vývojovým postihnutím.

    DOMÁCNOSŤ

    Schopnosť udržiavať a riadiť každodenné úlohy doma je rozhodujúca pre podporu detí alebo jednotlivcov s detskou mozgovou obrnou. Niektoré oblasti zamerania pre terapeutov zahŕňajú:

    – Jedenie

    – Osobnú starostlivosť

    – Čistenie vlastných zubov

    – Kúpanie sa

    – Sledovanie denných činností

    – Zlepšenie samostatnosti

    ZDROJE POUŽITÉ V TOMTO ČLÁNKU

    Celebralpalsygroup.com

    AOTA – O pracovnej terapii

    MyChildWithoutLimits.org – Čo je to pracovná terapia?

    CHASA – Pracovná terapia