Terapie
Pracovná terapia
Prehľad pracovnej terapie
Pracovná terapia podporuje rehabilitáciu zdôrazňovaním aktivít každodenného života. Vyškolení terapeuti a terapeutickí asistenti používajú každodenné úlohy (povinnosti) ako terapeutické nástroje, posilňujúce schopnosti pacientov a pomáhajú im rozvíjať životne dôležité zručnosti. Pracovná terapia je nevyhnutná v liečebnom programe pre pacienta s mozgovou obrnou. Terapeuti z radov pracovníkov sú tu preto, aby zvýšili schopnosť dieťaťa vykonávať každodenné úlohy a ciele, ktoré nielen zvyšujú celkovú kvalitu života, ale aj zvyšujú šťastie jednotlivcov. Prostredníctvom rôznych aktivít a cvičení sa každý zameriava na vykonávanie funkčných úloh; rehabilituje zranenia a posilňuje nezávislosť. Pracovná terapia pomáha pacientom s fyzickými a kognitívnymi poruchami, čo vedie k väčšej pohode a vyššej kvalite života. Pracovná terapia môže byť účinnou intervenciou pre pacientov s mozgovou obrnou.
Výhody pracovnej terapie
Mozgová obrna predstavuje fyzické a kognitívne problémy, ktoré môžu zasahovať do schopnosti pacienta vykonávať každodenné činnosti. Pracovná terapia sa zameriava na tieto obmedzenia a umožňuje pacientom plne sa zúčastňovať na každodennom živote a dosahovať individuálne ciele.
Pomáha deťom všetkých vekových kategórií, trpiacimi detskou mozgovou obrnou. Terapia sa zaoberá motorickými problémami, ktoré sú spoločné pre poruchu, ale terapeuti sa tiež zaoberajú zmyslovými a kognitívnymi schopnosťami.
Keď je zhoršený kognitívny vývoj, pracovná terapia podporuje praktické plánovanie a pomáha pacientom s DMO sledovať denné postupy. Deti s motorickým poškodením profitujú z rôznych techník pracovnej terapie určených na zvýšenie funkcie a zmiernenie individuálnych obmedzení. Pracovná terapia sa tiež odporúča na zlepšenie zmyslového porozumenia dieťaťa, pomoc pacientom s mozgovou obrnou a interpretáciu senzorických vstupov.
Pracovná terapia podporuje zdravý vývoj a pomáha deťom s DMO v rôznych prostrediach. Pediatrická pracovná terapia od útleho veku prispieva k pozitívnej hre a vzdelávaniu, pomáha deťom angažovať sa v spoločnosti a zúčastňovať sa na škole. Ako súčasť komplexného liečebného plánu môže pracovná terapia pomôcť deťom s DMO:
– Vytvorte jednoduché kroky, ktoré sú ľahko nasledovateľné pre deti s DMO
– Udržujte zvládnuteľné denné postupy
– Zúčastňujte sa na voľnočasových aktivitách
– Pracujte a hrajte sa nezávisle
– Získajte sebavedomie
– Kompenzujte obmedzenia
– Rozvíjajte zručnosti na riešenie problémov
– Formujte pocit identity
– Naučte sa prispôsobiť osobným schopnostiam
– Vytváraním metód učenia sa dieťa môže naučiť dokončiť každodenné úlohy
– Voľne komunikujte s ostatnými
– Posilnite radosť, šťastie a nezávislosť
– Vytvárajte pocitu dôležitosti a potreby v spoločnosti
KEDY JE POTREBNÁ PRACOVNÁ TERAPIA?
Pracovná terapia sa odporúča pre deti s detskou mozgovou obrnou, keď deti potrebujú pomoc pri vykonávaní denných činností a úloh. Keďže každý prípad mozgovej obrny je jedinečný, zdravotnícki pracovníci vykonávajú sériu testov a hodnotení, ktoré sú uvedené nižšie:
- Testovanie motorických zručností – Testovanie, či je možné kontrolovať pohyby končatín, ako sú ruky, nohy a správna koordinácia celého tela.
- Kognitívne funkcie – testovanie mozgových aktivít, ktoré obklopujú úvahy, pamäť, pozornosť, jazyk, dosahovanie informácií a mnoho ďalšieho.
- Testovanie vývojových zručností – testovanie na určenie úrovne vývojových kognitívnych schopností detí s detskou mozgovou obrnou.
Proces pracovnej terapie
Pracovná terapia je neoddeliteľnou súčasťou procesu liečby a zlepšovania všetkých funkcií, ktoré zvyšujú kvalitu života detí s detskou mozgovou obrnou. Terapeuti venujú veľkú pozornosť a začínajú sa zameriavať na oblasti príležitostí na zlepšenie životných príležitostí pre jednotlivcov s detskou mozgovou obrnou. Terapeuti venujú veľkú pozornosť nasledovným:
- Sluchové (Senzorické) – zapojenie sa do opakovaných cvičení, ktoré zlepšujú pocity, ako je dotyk a iné telesné pocity.
- Fyzické uvedomenie a mentálne uvedomenie
- Správna reakcia na pohyb a dotyk
- Optika (Visual) – práca na zlepšení techník, ako je naučiť sa čítať, písať, kresliť a používať jednoduché nástroje detstva.
- Jasnosť
- Vnímanie hĺbky
- Dimenzionálne vnímanie
Environmentálne (Fyzické) – hry a techniky na zlepšenie fyzických funkcií na zlepšenie kvality života pre tých s mozgovou obrnou.
- Vývojové zlepšenie
- Rozsah pohybu
- flexibilita
- pružnosť
Sociálne (integrácia) – sociálne hry a techniky na zlepšenie integrácie so spoločnosťou, zlepšenie komunikačných zručností s ostatnými.
- Integrácia s ostatnými
- Sociálne zručnosti
- Rozumové zručnosti
Nástroje pre pracovnú terapiu
Rôzne nástroje a vybavenie pomáhajú terapeutom maximalizovať výhody pracovnej terapie. Nástroje zahŕňajú každodenné predmety, ako aj špecializované zdravotnícke pomôcky:
- Hry napomáhajúce kognitívnemu vývoju
- Hračky zlepšujúce funkciu motoriky
- Šnúry a dlahy
- Adaptívne nástroje – ceruzky, nožnice atď.
- Objekty pre domácnosť
Rodičia a opatrovatelia
Diagnóza detskej mozgovej obrny môže byť náročná pre rodiny zodpovedné za starostlivosť a pohodlie dieťaťa s DMO. Rodičia, ktorí čelia požiadavkám DMO, hrajú dôležité úlohy pri tvorbe a implementácii plánov liečby. Jedným z cieľov terapie je zvýšenie nezávislosti a účasti dieťaťa na samoobsluhe s cieľom zmierniť tlak na opatrovateľov. Pracovná terapia uľahčuje opatrovateľovi stres a stimuluje pocit pohody v rodinách čeliacich detskej mozgovej obrne. Ako sa zlepšuje kvalita života dieťaťa, rodičia a opatrovatelia sa môžu stretnúť s podobným zlepšením.
Očakávania a výsledky v oblasti pracovnej terapie
Pracovná terapia je mnohostranná, takže každý pacient podstúpi komplexné hodnotenie pred odporúčaním liečby. Aby boli splnené potreby každého pacienta, ergoterapeuti sledujú tieto tri stupne:
- Každý pacient dostane dôkladné vyhodnotenie, vrátane konzultácií s rodičmi a opatrovateľmi. Identifikovaním potrieb každého dieťaťa; terapeuti sú schopní viesť terapiu pre maximálny úžitok.
- Uskutočňuje sa individuálny terapeutický plán, ktorý sa snaží pomáhať pri každodenných činnostiach a pomáhať pacientom dosiahnuť osobné ciele.
- Výsledky sa hodnotia pomocou spätnej väzby na úpravu OT intervencie a posilňujú úspešnú liečbu.
Pracovní terapeuti pracujú s rodičmi na identifikácii silných a obmedzujúcich stránok každého dieťaťa. Porucha je vysoko individualizovaná, takže liečebné plány sa značne líšia v závislosti od symptómov a závažnosti každého pacienta.
Cieľom pracovnej terapie je zlepšiť:
- zjednoduchšiť spôsob, akým jednotlivci dokončia úlohy a rutiny.
- Pomáhať jednotlivcom učiť sa ako plniť povinnosti a úlohy.
- Zlepšiť celkovú integráciu do spoločnosti vrátane školy, komunity a prirodzeného prostredia.
Pracovné terapeutky sa tiež môžu zaoberať postojom a temperamentom, vrátane schopnosti dieťaťa prispôsobiť sa iným. Okrem stavu mysle a schopnosti dieťaťa k rozumu a stanoveniu cieľov hodnotia ergoterapeuti aj vonkajšie faktory ovplyvňujúce kvalitu života, ako napríklad:
– Životné prostredie v škole a doma
– Rodinné záležitosti – veľkosť, zloženie atď.
– Kultúrne praktiky
– Umiestnenie a sociálno-ekonomické podmienky
Techniky pracovnej terapie na zlepšenie kvality života
Cieľom pracovnej terapie je zlepšiť celkovú kvalitu života pacientov s DMO. Terapeuti sa snažia zlepšovať podmienky vo vašom dome, škole, práci a komunite. Niektoré významné zlepšenia pomáhajú udržiavať rutinu, ktorá môže byť veľmi ťažká pre jednotlivcov s vývojovým postihnutím.
DOMÁCNOSŤ
Schopnosť udržiavať a riadiť každodenné úlohy doma je rozhodujúca pre podporu detí alebo jednotlivcov s detskou mozgovou obrnou. Niektoré oblasti zamerania pre terapeutov zahŕňajú:
– Jedenie
– Osobnú starostlivosť
– Čistenie vlastných zubov
– Kúpanie sa
– Sledovanie denných činností
– Zlepšenie samostatnosti
ZDROJE POUŽITÉ V TOMTO ČLÁNKU
Celebralpalsygroup.com
AOTA – O pracovnej terapii
MyChildWithoutLimits.org – Čo je to pracovná terapia?
CHASA – Pracovná terapia