Terapie

Rečová terapia

Prehľad rečovej terapie

Profesionálni rečoví patológovia určujú vývoj a liečbu porúch, pomáhajú pri ťažkostiach s rečou, jazykom a prehĺtaním. Úspešná rečová terapia zlepšuje komunikáciu a kontrolu svalov, koriguje problémy so žuvaním a jedlom, ako aj slintanie, niekedy postihujúce pacientov s detskou mozgovou obrnou.

Reč označuje schopnosť robiť zvuky, zatiaľ čo jazyk sa zaoberá porozumením a komunikáciou myšlienok. Rečoví terapeuti pomáhajú pacientom s DMO postupovať v oboch oblastiach, pričom usmerňujú terapiu na riešenie problémov reči a jazyka každého pacienta.

Ako funguje rečová terapia detí s DMO?

Vývoj reči a jazyka detí typicky nasleduje podľa vzoru. Ľudia s mozgovou obrnou nemusia postupovať tak, ako by sa dalo očakávať – volajú po intervencii v oblasti rečovej terapie. Problémy s rečami zahŕňajú:

Poruchy artikulácie – u pacientov s detskou mozgovou obrnou sa môže vyskytnúť slabá kontrola motoriky a svalová slabosť v hlave, krku, tvári a hrdle. Tieto stavy narúšajú schopnosť dieťaťa robiť zvuky, tvoriť slabiky a hovoriť slová. Výrazné problémy s artikuláciou môžu sťažiť alebo znemožniť ostatným porozumieť prejavu dieťaťa.

Poruchy plynulosti – prerušenia, ako je koktanie, prerušujú tok reči, bránia komunikácii a frustrujú jednotlivcov postihnutých poruchami plynulosti.

Poruchy hlasu – problémy s rezonanciou a iné poruchy hlasu sa vyskytujú, keď pacienti s mozgovou obrnou trpia nepravidelnou výškou hlasitosti, kontrolou hlasitosti a kvalitou hlasu. Tento stav sťažuje deťom interakciu a môže tiež spôsobiť bolesť alebo nepríjemné pocity keď dieťa hovorí.

Poruchy dyzartrie – pacienti s mozgovou obrnou niekedy trpia zhoršeným pohybom svalov, ktoré sa používajú na produkciu reči. Tieto oblasti zahŕňajú jazyk, pery a hlasivky. Niektoré príznaky dysartrie zahŕňajú: 

  • „prehĺtavú“ alebo „mrmlajúcu“ reč, ktorá môže byť ťažko pochopiteľná
  • oneskorenú rýchlosť reči
  • obmedzený pohyb tváre
  • abnormálnu výšku tónu alebo rytmické rozprávanie

Poruchy dysfágie – ťažkosti s prehĺtaním alebo trávením potravy z úst do žalúdka. Symptómy dysfágie zahŕňajú:

  • problémy s prehĺtaním alebo trávením potravy
  • slintanie
  • opakované zvracanie
  • časté pálenie záhy
  • kašeľ a grganie

Poruchy afázie – odkazujúc na poškodenie časti mozgu, ktorá ovplyvňuje jazyk a reč. Afázia spôsobuje problémy s rozprávaním, písaním, artikuláciou a počúvaním. Symptómy porúch afázie zahŕňajú:

  • ťažkosti s rozprávaním
  • obtiažnosť porozumenia komunikácie
  • problémové čítanie alebo písanie
  • použitie iných slov pre zamýšľané slovo

Okrem problémov so zvukami, slabikami a frázami môžu pacienti s mozgovou obrnou čeliť jazykovým ťažkostiam, ako napríklad:

  • problémy s pochopením – spracovanie a pochopenie jazyka predstavuje výzvu pre niektorých pacientov s DMO. Rečová a jazyková terapia posilňuje kognitívne a interpretačné zručnosti potrebné k tomu, aby sa z jazyka a komunikácie vyvodil zmysel.
  • vyjadrovacie poruchy – obtiažnosť spájať slová, aby vyjadrili myšlienky, môže narušiť schopnosť niektorých pacientov efektívne komunikovať. Vyjadrovacie poruchy môžu tiež viesť k obmedzenej slovnej zásobe a nevhodnému používaniu jazyka v sociálnych prostrediach.
  • poruchy kognitívnej komunikácie – jazykové problémy, s ktorými sa stretávajú deti s CP, môžu zahŕňať problémy s komunikačnými zručnosťami zahŕňajúcimi, vnímanie, pamäť, organizáciu, riešenie problémov a iné kognitívne funkcie.

PRÍNOSY REČOVEJ TERAPIE

Rečová terapia má široké výhody pre pacientov s mozgovou obrnou. Tento proces nielenže zlepšuje komunikačné interakcie, ale rečovú terapiu možno použiť aj na posilnenie a zlepšenie kontroly svalov tváre a úst.

Dysfágia a orálne ťažkosti s kŕmením postihujú pacientov s DMO niekoľkými spôsobmi. Tento stav môže zahŕňať problémy so žuvaním, prehĺtaním, grganím, kašľaním a pitím. Udržiavanie zdravej telesnej hmotnosti a výživy môže predstavovať problém pre deti s DMO, vrátane obáv o hydratáciu a otázok o dlhodobom fyzickom vývoji.

Terapia kŕmením a prehĺtaním, vykonávaná vyškolenými rečovými a jazykovými patológmi, zabezpečuje, že fyzické výzvy neinterferujú s nutričným príjmom dieťaťa.

Popri potrebách pacienta je logopedická terapia určená pre rodičov, členov rodiny a opatrovateľov. Symptómy DMO nie sú konzistentné, takže každá rodina čelí jedinečným výzvam; terapeuti vyhľadávajú svoj vstup pred vypracovaním plánov liečby reči a jazyka. Úspešná liečba prispieva k uľahčeniu starostlivosti a znižuje stres na opatrovateľov.

Komunikácia je základným mostom spájajúcim pacientov a opatrovateľov. Nanešťastie, detská mozgová obrna niekedy preruší schopnosť dieťaťa spracovať, pochopiť a reagovať konvenčnými spôsobmi. Rečová a jazyková terapia opravuje rozpojenie, pomáha pacientom jasnejšie vyjadriť svoje potreby a zmierniť tlak, s ktorým sa stretávajú rodičia, učitelia a rodinní príslušníci.

Rečová terapia podporuje rozvoj v týchto oblastiach:

  • Tvorba zvukov, slov a slabík
  • Výška tónu
  • Regulácia hlasitosti hlasu
  • Počúvanie / vnímanie
  • Artikulácia a výslovnosť
  • Slovná zásoba
  • Pochopenie a porozumenie
  • Kvalita hlasu
  • Žuvanie a prehĺtanie

Ako sa komunikačné zručnosti zlepšujú, pacienti s detskou mozgovou obrnou získavajú dôveru a podieľajú sa na širšom rozsahu činností. Účinná terapia podporuje kognitívny a emocionálny vývoj; posilňovanie sociálnych zručností a pomoc deťom s DMO v interakcii v rôznych prostrediach. Rečová terapia môže viesť k pokroku v týchto oblastiach:

  • Dôvera a sebaúcta
  • Túžba po spoločenskej interakcii
  • Učenie a komunikácia v škole
  • Vyjadrenie myšlienok a myšlienok
  • Nezávislosť
  • Riešenie problémov
  • Celková kvalita života

OČAKÁVANIA OD REČOVEJ A JAZYKOVEJ TERAPIE

Rečoví terapeuti sú uznávanými zdravotníckymi pracovníkmi so špeciálnym komunikačným tréningom. Lekári, neformálne označovaní ako logopédi, sa zaoberajú jazykovým vývojom, ľudskou komunikáciou a súvisiacimi poruchami.

Pred odporúčaním rečových a jazykových cvičení vykonáva rečový terapeut hodnotenie schopností a obmedzení každého pacienta. Vychádzajúc z rôznych terapeutických techník sa potom vytvorí priebeh liečby s jasnými terapeutickými cieľmi. Akonáhle sa vykoná vhodný zásah, periodické preskúmanie a testovanie poskytuje životne dôležitú spätnú väzbu – umožňujúc tak rečníckym patológom vykonať úpravy terapie.

CVIČENIA REČOVEJ TERAPIE

Rečová terapia využíva rôzne metódy na riešenie problémov s prehĺtaním, zvýšenie funkcie orálnej motoriky, zlepšenie porozumenia a uľahčenie komunikácie. Techniky sa odporúčajú podľa jedinečných potrieb každého pacienta. Terapia môže zahŕňať:

  • Prehĺtacie cvičenia – Prehltnutie a kŕmenie – terapia je navrhnutá tak, aby sa zlepšila kontrola orálnej motoriky. Logopédi používajú rôzne techniky, ktoré pomáhajú pri prehĺtaní, vrátane masáže tváre a cvičenia rúk, jazyka a čeľustí. Terapia posilňuje svaly tváre a čeľustí používané na jedenie, pitie a prehĺtanie a zvyšuje vnímavé schopnosti.
  • Cvičenie čeľuste, pery a jazyka – Svalová slabosť a zlá koordinácia orálnej motoriky zasahuje do komunikácie a kŕmenia, predstavuje problémy socializácie a výživy pre pacientov s detskou mozgovou obrnou. Rozmanité cvičenia posilňujú svaly pier, čeľuste a jazyka. Lízanky a depresory jazyka sa používajú na vytvorenie odporu, rozvoj sily a kontroly. Odporúča sa aj konzumácia extra žuvacích potravín, aby sa vytvorila sila a vyškolili sa svaly na tvári.
  • Artikulačná terapia – Demonštrácia správnej techniky je veľkou súčasťou tohto typu rečovej terapie. Prostredníctvom opakovaných cvičení, rečoví terapeuti ukazujú, ako ústa a jazyk pracujú spoločne, produkujú zvuky, slabiky a slová. Zrkadlá sa často používajú na pomoc dieťaťu naučiť sa ovládať tvár a vizuálne ilustrovať pokrok.
  • Fúkanie a dychové cvičenia – Fúkanie na píšťalky pomáha trénovať ústne svaly, aby vytvárali tvary potrebné na vytváranie konkrétnych zvukov. Fúkacie aktivity tiež posilňujú brušné svaly a pomáhajú pacientom s DMO kontrolovať dýchanie.
  • Jazyková a slovná asociácia – Rečoví terapeuti používajú obrázky, knihy a objekty na stimuláciu rozvoja jazyka. Počas hrania a rozprávania s dieťaťom napríklad terapeuti modelujú správne jazykové a asociačné vzory, čo dieťa nabáda k tomu, aby si vytvoril slovnú zásobu a gramatické zručnosti.
  • Použitie pomocných kartičiek – Táto zábavná a interaktívna hra môže pomôcť deťom a terapeutom sústrediť sa na zvuky, s ktorými môžu mať problémy. Poskytovanie zábavných hier pomáha udržať pacientov zapojených a nabudených počas učenia.
  • Zrkadlové cvičenia – táto forma terapie pomáha deťom pochopiť, ako by mali vyzerať pohyby úst pre určité znejúce písmená. To pomáha zlepšiť tento problém.